Berättandeteknik – Den enskilt viktigaste faktorn för att lyckas med sociala medier

Författare:

|

Datum:

|

,

Somliga har det, andra har det inte – förmågan att fånga och behålla sin tittare/läsare/lyssnare.

Du följer säkert kändisar/kreatörer/influencers som skriver som krattor och har risig kvalitet på innehållet men som du trots det följer du dem slaviskt. Hur de lyckas få dig att spendera så mycket tid med dem? De gör dig nyfiken på vad som ska komma härnäst!

Storytelling är en konst, men jag har goda nyheter! Om du inte har det kan du öva upp det.

Som hjälp på vägen finns mycket att läsa om stortytelling. Sålänge det funnits berättande har vi fascinerats över vad berättelser gör med oss, därför har forskning gjorts i flera vetenskapliga kategorier. Bland annat sägs berättelser trigga kortisol som hjälper oss skapa uppmärksamhet, dopamin som ger oss tillfredsställde OCH oxytocin som får oss att känna oss fluffiga.

Allt vi lärt oss om storytelling är till nytta för oss nu när mediabruset är större än någonsin.

Storytelling i sociala medier

På en vecka går en genomsnittlig användare av sociala medier igenom 30 000 – 50 000 innehållsdelar. Det är mycket information för en individ att processa.

Viss del av allt innehåll vi konsumerar är av de användare vi gillar allra mest, vänner, bekanta, kreatörer och familjemedlemmar. Det är tydligt att väcka ett intresse och engagera är avgörande för att få någon att komma ihåg det du berättar för dem.

Fyra viktiga tal att tänka på:

  • 1,7 sekunder – Så lång tid vi i genomsnitt spenderar med varje innehåll i sociala medier
  • 3 sekunder – Så lång tid det tar för oss att uppfatta ett budskap, också när plattformarna räknar en visning
  • 7 sekunder – Så länge vårt fokus-spann varar
  • 45 sekunder – Så lång tid vi i snitt spenderar med en arbetsuppgift

För att få fram vår budskap måste vi dela upp vårt berättande i micro-delar. Vi är vana vid att det går snabbt och att poängen i en berättelse är tydlig. Tydligast sker detta idag på Instagram Stories där användare ges möjlighet i sekunderlånga sekvenser får möjlighet att ta del av en användares berättande. Går inte berättandet fort nog så bläddrar vi vidare!

Vill du bygga relationer i sociala medier är det väldigt viktigt att skapa nyfikenhet kring var din berättelse är påväg.

Vad är en berättelse?

Att beskriva ett händelseförlopp räcker inte för att göra en berättelse. För att skapa en händelse måste vi ladda det med någon form av spänning som mottagaren kan relatera till.

En berättelse innehåller tre viktiga komponenter:

  • En karaktär – Som är på väg någonstans för att uppfylla sitt syfte. Det handlar alltså inte om vem du är utan vem du är påväg att bli. Det handlar inte om vad du gör utan varför du gör det
  • En anspänning – Något som hindrar dig från att nå dit du är påväg, en utmaning andra kan relatera till.
  • De viktiga händelserna – Vilka är det viktigaste momenten i berättelsen som gör berättelsen?

För att bli en duktig berättare i sociala medier behöver du både se ditt berättande ur ett stort perspektiv, hur allt hänger ihop, men även i varje liten enskilt inlägg du lägger ut – oavsett format.

Du måste inte alltid vara hjälten

Varje berättelse har en hjälte. Hjälten är den vi hejar på medan den strävar efter att uppnå sitt mål och rädda mänskligheten.

Inte alla vill vara hjältar. Alla kan inte heller vara hjältar. Tur är det. I varje berättelse finns ofta en mentor. Vad vore Harry Potter utan Hagrid? En mentor faciliterar och hjälper hjälten att nå sitt mål, påväg emotionellt som funktionellt. En perfekt roll att ta som företag med andra ord.

Många företag har redan tagit ståndpunkten i att vara mentorn istället för hjälten; Nike hjälper underdogs, Apple de galna innovatörerna och Always de tjejer som vill bryta normen. Även om det här är tre mossiga exempel så är du med på vad jag menar. Ser vi till de företag som är mest omtalade i sociala medier idag så hjälper Humble Brush dig genom att ställa krav på hur du ser på planeten samtidigt som Astrid Wild vill hjälpa kvinnor identifiera sig sig med friluftsliv. Later.com säger rätt ut att de är här för att hjälpa de riktiga hjältarna – Social Media Managers och kreatörer. Behöver jag ens nämna Duolingo maskoten?

Hitta dina ämnesområden

En duktig berättare kan sina ämnesområden utan och innan. Genom att strategiskt kategorisera vad du har att säga gör du det lättare för dina följare att hänga med. Det blir dessutom lättare att skapa berättelser kring dina ämnen!

Idag blir vi uttråkade om ett konto vi följer är för enformigt. Du måste därför berätta flera parallella berättelser under ditt stora berättelseparaply. Det här kanske låter krångligt men när du väl är igång kommer du märka hur det flyter på!

Försök kategorisera det du har i fem områden. De här kategorierna kan hjälpa dig på vägen:

  1. Din kärna – Vad är det som är unikt med det du gör och varför du gör det? Berätta om det!
  2. Branschen/community du verkar inom – Vad kan du om det och vilken roll har du?
  3. Specialintresse – Har du något särskilt intresse inom det du gör som är särskilt intressant?
  4. Samhälleigt åtagande – Det kan vara allt från en fråga du brinner särskilt för eller ett projekt som du arbetar för. Berätta om ditt bidrag till samhällets positiva utvecklig!   
  5. Kontrasten/The edge that brings the drama – Vad om dig kan du berätta som gör att ditt innehåll sticker ut och blir mer intressant att följa? Det du kan berätta om här ska vara något som ger dig ytterligare dimensioner från vad du annars pratar om och ökar nyfikenheten till att ta reda på mer om dig

Googla “content pillars” och du ska se att jag inte är ensam om att ge detta råd.

Tekniska tips för berättande i sociala medier

När du väl brutit ner din berättelse i de viktiga delarna finns det tekniska knep du kan ta till för att få någon att stanna kvar vid ditt innehåll. Jag menar inte bara att skriva dina åhörare på näsan med fraser som “du kan inte tro vad som hände sedan…” utan andra faktorer som får oss stanna kvar i innehåll.

Enkla trix som håller kvar dina åhörare:

  • Ny ruta – Det lättaste tricket att få någon att stanna kvar är att byta “frame” och klippa en filmsekvens efter max 3 sekunder. När något klipps eller händer behöver våra nya hjärnor på nytt tänka till och tolka informationen.
  • Händelseutveckling – Varför fortsätter vi kolla på en serier efter två-tre säsonger? För att det händer något som får oss att stanna kvar. Det här är vad som gör att vi fortsätter följa kreatörer och företag i sociala medier – vi vill vara med i deras utveckling.
  • Något oväntat – Det oväntade ger kontrast och får oss att vakna till. Händer något oväntat behöver vi på nytt pröva vår bild av verkligheten vi byggt upp för oss själva.
  • Något väntat – Vi vill inte bara bli omkullkastade som åhörare, vi vill också få sådant vi redan vet bekräftat. Det får oss att känna oss trygga och med i matchen.
  • Något värdefullt – När vi känner oss att vi blir smartare av innehåll vi konsumerar vill vi gärna stanna kvar. Värdefullt innehåll i sociala medier ska inte vara allt för betungande utan måste hålla en viss grad av lättsamhet. Dock behöver det inte betyda att kunskapen är på en grundnivå – du behöver återigen dela upp den i mindre beståndsdelar.

I kursen “Innehållsmarknadsföring – Nya kunder genom organiska kanaler” fokuserar vi i modul 2 på hur du kan hitta din berättelse och skala upp innehållskapandet kring det. Häng på och nyttja koden “julkalendern” för 15 % rabatt på kursen°

Ett svar till “Berättandeteknik – Den enskilt viktigaste faktorn för att lyckas med sociala medier”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *