Social search – Börja optimera nu!

Författare:

|

Datum:

|

,

Att söka på saker är ett sätt att navigera i digitala verktyg. Vi gör det på Google, på Spotify och i sociala medier. Efter produkter, ny kunskap och inspiration, personer samt platser – Ja allt i alla olika former.

För att navigera kan du scrolla, klicka och du kan leta upp ett förstoringsglas för att mata in det du är ute efter. När du söker efter något behöver du ofta ha alltså ha en aning om vad du söker efter. Inom digital marknadsföring kallar vi den här aningen “intention“.

Sökalgoritmer idag är smarta. De kan ge förslag på sök-fraser genom att inte bara ta ditt historiska beteende i beaktning utan även andras. På så vis behöver du inte alltid veta exakt vad du söker efter – plattformarna (typ Google) kommer hjälpa dig lista ut vilken din intention är.

Att plattformarna nu kan leverera en sökupplevelse där du typ-ish kan veta vad du söker efter är en anledning är en anledning att vi använder dem mer än någonsin. Finns det ett förstoringsglas vet vi att vi kan få nytta utav det.

Det här är viktiga saker att komma ihåg när vi försöker lista ut hur vi ska nyttja det ökande användandet av social search.

Två grafer som bygger sociala media-algoritmer

Sociala media algoritmer bygger på två grafer. Sociala grafen och intressegrafen. Den sociala grafen arbetar för att ranka relationen mellan konton, vanliga användare, kreatörer och företag, och studerar följande, interaktioner och tid spenderad men även relationen i grupper av flera konton. Det här är grafen som varit med och byggt upp Facebook, Instagram och LinkedIn där det verkliga nätverket mellan människor lagt grunden för plattformarnas existensberättigande – men på Youtube, TikTok och Pintrest har intressegrafen varit viktigast.

Intressegrafen studerar vad som är populärt i intressegrupper. De

Vad kan indexeras av intressegrafen?

Indexeras är ett ord vi använder för att beskriva att något plockats upp som en datapunkt. Om vi ska optimera våra sociala medier för intressegrafen behöver vi förstå vad som kan indexeras så att vi kan skapa innehåll som innehåller vad vår målgrupp söker efter.

Sådant som kan indexeras kan vara:

  • Färger på saker i bilder och videos –  Exempelvis kläder, saker och päls på djur
  • Storlek på saker i bilder – Hur mycket utgör en person eller sak i bilden?
  • Rörelse i filmer – TikTok har lärt oss vikten av att röra oss rätt i filmer för att de ska kunna kategorieseras
  • Musik och tal – En annan sak TikTok har lärt oss är att ljud lätt är något som kan kategoriseras
  • Gif’ar och Stickers – I exempelvis Stories eller i LinkedIn-inlägg kan också kategoriseras
  • Ton i bilder – Vilken färgsättning (som filter) används?

För att lyckas med social search måste du alltså optimera för flera typer av data. Inte bara texten i din caption eller hashtags.

Typer av sökord i sociala medier

Inom sökordsanalys för webben brukar man prata om att optimera för volym-ord, long-tail ord och nyheter. Volym-ord är de breda ord som många söker på, vilka du kan få fram genom att jämföra i Google Trends eller Keyword-planner.

När du inom sökmotoroptimering för webben optimerar sökord brukar vi dela upp sökfrasen i “ord” > “intention” > “detalj” exempelvis “lära om sociala media algoritmen”. Nu varken skriver vi så när vi söker eller om vi skulle ta fram en artikel i ämnet – men förenklat kan Google ändå uppfatta “Hur fungerar sociala media-algoritmer?” med samma fras. Testa answerthepublic.com för att se exempel på hur sökfraser kan byggas! Jag tror det kan vara nyttigt att följa samma modell för att komma igång med att optimera för social search.

Söket i sociala medier skiljer markant från söket på webben på två sätt; Framförallt är söket mycket mer trendstyrt. Beteendet som vi har i sociala medier är också mycket mer kopplat till nischade sökord och . Dessutom är resultatet vi får upp även starkt speglat av var vi befinner oss samt influerat av den sociala grafen.

Tre områden att optimera för

Ska du optimera ditt innehåll för sök ska du främst göra det inom tre områden:

  • Nyheter/trender – Var snabb att skapa innehåll om nyheter eller haka på trender. Var noga med att följa innehålls uppbyggnad!
  • Nischade ord – Smalare vertikaler med sökfraser som ofta används i det community du vill nå! Ett ämne åt gången för varje innehåll.
  • Lokalt – Hittills har det lokala söket varit allra störst på plattformar som Instagram och Facebook. Därför har det varit viktigt att geotagga sina inlägg. Det är en trend som inte kommer försvinna!

Jag är fortfarande tveksam att bereda sök-fraser kommer ge framgång. När vi som användare söker på breda fraser i sociala medier får vi se innehåll vi förmodligen redan sett – och det tråkar ut oss. Att jämföra med är att använda allt för trendande musik i Reels där konkurrensen är för stor samt att vi kanske redan tröttnat på melodierna.

Men vem vet ännu! Kanske är att arbeta med breda sökord för att nå long-tail sök en framgånggstrategi!

Så optimerar du för social search

För ett år sedan när intressegrafen började ta över i sociala medier skrev jag i min blogg på saraohman.se en guide för hur du behövde arbeta med intressegrafen.

Där gav jag dessa tips!

Var konsekvent i ditt innehållsskapande och besvara:

  • Vilket typ av språk använder de jag vil nå ut till?
  • Vilka särkilda ord är vanligt förekommande? Vad trendar?
  • Hur är bilderna som ofta dyker upp i de du vill nå ut tills flöden strukturerade?
  • Vilka element innehåller innehållet?

Sociala media-plattformarna har arbetat för att utveckla sina verktyg för sök sedan 2010. Vi marknadsförare har bara börjat jobba med socialt sök. Det ska bli spännande att följa utvecklingen under 2023!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *