Alla vill göra “autentiskt innehåll”

Författare:

|

Datum:

|

,

En branschkollega sa till mig “hör jag autentiskt innehåll en gång till i en trendspaning kommer jag explodera” och jag håller med. Alla vill prata om autentiskt innehåll.

Detta har resulterat i en jakt på autentiskt innehåll – men jag undrar om det ens är uppnåeligt.

Vad är autentiskt innehåll?

Spontant? Ostrategiskt? Okonstlat? Oredigerat? Naturligt? Verklighetstroget? – Alltså inget av det underhållande innehåll vi ser i media idag. De som kommer närmast att skapa autentiskt innehåll är de som just lärt sig använda sin mobilkamera och sociala medier. Eller ja, den som är en av de 10 miljoner dagliga användare av BeReal såklart.

Vad jag tror vi idag menar med autentiskt innehåll är det innehåll som lyckats fånga en verklighetstrogen nerv som många kan relatera till. 

Som användare av sociala medier och digitala kanaler är vi duktiga på att se skillnad på vad som är äkta och ej. Med äkta menar jag inte nödvändigtvis bilder och videos utan avsikten och berättelsen bakom innehållet. Vill vi lyckas med innehåll 2023 måste vi helt enkelt försöka sluta konstruera verkligheten.

Skiftet hos marknadsavdelningar i produktionen av autentiskt innehåll

Eftersom vi länge främst har velat konsumera livsstilsinnehåll har företag haft det svårt att hänga på. Innehåll från företag upplevs ofta allt annat än autentiskt. En stor anledning har varit att företag inte vågar gå hela vägen utan ofta kompromissar bort en autentisk berättelse för att checka av kraven från varumärkeshandboken.

Numer har många marknadsavdelningar gjort utrymme för att öka produktionen av innehåll, och därmed flyttat en de av produktionen från reklambyråer och produktionsbyråer, med målet att bli mer autentiska i sitt innehåll. De som inte sköter produktionen inhouse tar hjälp av influencers/kreatörer för att skapa innehåll kring sitt varumärke.

Autentiskt innehåll VS. AI-genererat innehåll. 

I kontrast till det autentiska växer AI-innehåll fram där tjänster som Lensa inte bara har en underhållande faktor utan även en stor roll i framtiden för det innehåll vi konsumerar. Vi har länge följt robot-influencers som @lilmiquela och deep-fake videos på kändisar sprids som en löpeld i sociala medier. 

Jag rekommenderar dig att lyssna på det här avsnittet med Karen Cheng där hon berättar om hur hon arbetar med DALL-E för att ta fram innehåll. Karen Cheng har till och med varit med och tagit fram världens första AI-genererade tidningsomlag. I poddavsnittet pratar Karen Cheng om hur hon arbetar för att nå verklighetstroget innehåll med hjälp av verktygen. 

Vilket innehåll ska jag skapa då?

Om autentiskt innehåll är ouppnåeligt, vilket innehåll ska vi göra då? Som tur är för många marknadsförare ser vi för första gången en avstannande ökning av populariteten för livsstilsinnehåll. Istället är vi galna i innehåll som vi kan lära oss av eller som kan ge oss nya perspektiv.

Här är mina bästa tips på hur du kan komma ett steg närmre. 

  • Händelsespecifikt innehåll – Det är lättare att berätta berättelser kopplade till en särskild händelse. Fokusera på en sak åt gången!
  • Nischat innehåll – Bevisligen kan Francis Bourgeois få miljoner följare på att titta på tåg och min vän Erik Fellman badar och äter Piggelin med miljoner tittare över hela världen. 
  • Kunskapsinnehåll – Det innehåll vi konsumerar mest är förutom underhållande innehåll sådant vi kan lära oss av. En lätt sak för företag att ta fram! Våga gå djupare – Internetpopulationen är väldigt utbildad idag. 
  • Humorinnehåll – Det underhållande innehåll vi konsumerar mest är humorinnehåll, men humor är svårt. Det enklaste sättet att skapa humorinnehåll är att ta gemensamma sanningar och driva med det. Ta @mammasanningar eller @emilhenron som exempel.
  • Asprirerande innehåll – Varför gillar vi kändisar, sportstjärnor och äventyrare? För att de gör något vi inte kan! Av samma anledning följer jag både snickarkonton och tårtbakare. Jag har ingen ambition att göra vad de gör – men jag gillar tanken! Gör innehåll om det du gör bättre än någon annan.

Vill du ha fler tips? Läs min trendspaning med 4 innehållstrender som är här för att stanna i Facebook-gruppen Digital marknadsföring med Tony Hammarlund.

2 svar till “Alla vill göra “autentiskt innehåll””

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *