Din varukorg är för närvarande tom!
Community management – Vad varje varumärke behöver
Det går snabbt, vi nischar in oss och algoritmen prioriterar våra just-nu intressen över gamla vänner från högstadiet. Vi har 3 sekunder på oss att förmedla något – lyckas vi blir vi ett av 30 000 budskap en vanlig användare tagit åt sig av på en vecka. Priserna på annonser går upp, och vi behöver ställa högre krav på att ska skapa autentiskt innehåll.
Utmattad än?
Det ultimata målet för sociala medier är att få andra att dela vår berättelse vidare. Mitt råd i framtagandet av sociala media-strategier åt större varumärken brukar vara att 50 % av det som sägs om varumärket i sociala medier ska komma från andra än varumärket själv, helt organiskt.
Det finns metoder som visat sig fungera för att få andra att berätta din berättelse. Många av dem kräver en community manager.
Vem är en community manager?
Det är en konst att berätta, men det är också en konst att bygga relationer. Relationspersoner har alltid varit duktiga marknadsförare – de har en förmåga att sätta personer samman och skapa en rörelse. Dessa personer är utmärkta community managers.
Community managern är den mest underskattade resursen inom marknadsföring idag. Ibland tänker jag att vi ska sluta anlita kommunikatörer och istället anställa community managers som vi lär upp i affär och kommunikation.
Att kunna sitt område och vara djupt insatt i den kultur ett community innebär är community managerns främsta uppgift. Det är till nytta både för att generera idéer på marknadsaktiviteter och innehåll men även för att förstå vad som krävs för att få inflytande i ett community.
Har du inte råd med en community manager? Ta hand om dina ambassadörer och hitta andra incitament för att belöna dem!
Kom igång genom att identifiera ditt community!
Oavsett om du är en aktiv kund eller hängiven följare i sociala medier följer du mest troligt ett företag för att du gillar livsstilen de representerar i sociala medier. Som företag i sociala medier resulterar det värde du genererat med ditt innehåll en stärkt relation till dina följare och större möjlighet att bygga ditt community.
Ditt community sköter i bästa fall din aktivitet i sociala medier åt dig. Tillsammans skapar ni bilden av ditt varumärke, vad det står för och hur det kan bidra till det större communityt. Att planera för aktivering i sociala medier som syftar till att stärka ditt community är därför väldigt viktigt för att lyckas med din närvaro i sociala medier.
Varför?
För att lyckas med sociala medier måste du få någon att bli nyfiken på vad mer du har att erbjuda. Lyckas du få någon att komma över en bit innehåll i deras scrollande behöver du lyckas göra det tydligt varför du finns där och vad de kan få ut av dig.
Ditt ”varför” kommer inte bara hjälpa dina följare bli nyfikna på att veta vad du ska säga härnäst – det kommer också hjälpa andra att förstå vilken roll du spelar i deras community. för att lyckas måste du alltid hålla fast vid ditt syfte med att existera i communityt, och det kommer bli mycket lättare om du är sann med vad som är du.
Vad är ett community?
Ett community är en grupp av människor som delar värderingar (inom ett visst intresse) och har oskrivna regler för vad som är särskilt uppskattat och vad som inte är ok.
Den här definitionen har jag snott från en utbildning jag höll tillsammans med Marcus Collins, då forskare på Michigan University. Nu har han äntligen släppt en bok i ämnet och jag är så pepp på att få hem den när den kommer ut i maj!
Nyckeln till all vår framgång i sociala medier grundas i att lyckas identifiera värderingar och oskrivna regler. Lyckas vi med det slipper vi oroa oss för snedkliv och cringe’igheter som gör att vår målgrupp väljer bort oss. Hittar du den gemensamma närmaren som ger den röda tråden i ditt community finner du svaret på hur du ska forma ditt berättande, hur du ska optimera din tonalitet för sociala medier samt de regler du kan sätta för ditt innehåll.
Vem är du i ditt community?
När du identifierat ditt community, dess oskrivna regler samt ditt varför behöver du fundera på vilken roll du ska ta i ditt community. Det är viktigt för att veta hur du ska arbeta mot ditt community.
Ska du vara den med allra flest följare behöver du jobba på ett sätt, ska du vara den med mest engagemang på ett helt annat och ska du vara experten på ett tredje.
Fundera på vilka av dessa roller som passar dig bäst, givet din kärna, din ambitionsnivå och vilka andra du kan hitta i ditt community.
- Ledaren – Trendsättaren som startar innehållstrender som blir ”virala”, något den kan göra givet att den har flest följare. Ledarens roll är att kurera ”experter” och ”stylisters” (nämnda nedan) innehåll och visa vägen för det stora communityt, alltså inspirera och underhålla mer än att vara innovativ.
- Populära – Den kommersiella aktören som står för det mesta engagemanget i communityt. Det här är den som startar och driver frågor, vilket den kan tack vare att följarna av olika anledningar känner ett stort personligt engagemang för avsändaren. För att lyckas vara den populära krävs mycket integritet och öppenhet – Något de flesta inte vågar. Som Influencer Marketer är detta den absolut bästa att samarbeta med.
- Stylisten – Vem är det som håller koll på trender och förser ledaren och den populare med det som komma skall? Jo, stylisten/inredaren/moderatorn/make-up artisten – Ja, beroende på intresseområde/bransch är det den person andra vänder sig till för hjälp med sina val!
- Experten – Den som förser communityt med ny kunskap tack vare sitt djupa engagemang och erfarenhet av ämnet. Är ofta den som hittar de nya vägarna, kanske inspirerar stylisten,
- Supportern – Den som är peppig och publikt visar sitt engagemang i resten av communityt. Uppskattad och känd hos de andra community-medlemmarna men inte den man vänder sig till för att bli inspirerad och underhållen. Supporten kopplar istället ihop individer i communityt med varandra. Relations-kittet kan vi kalla denne! Jag tror verkligen många ”love brands” kan ta denna roll. @salomonsverige tycker jag gör ett utomordentligt jobb över flera communities.
- Lyssnare – Även kallad lurkern. Den som har koll men inte visar publikt sitt engagemang i communityt.
Såklart kan vi hitta även andra roller i community, exempelvis talangen, aktivisten och over-sharern. Ta dig en funderare kring vem du kan vara!
Målgrupssegmentering för community management
När vi målgruppssegmenterar för att skapa innehåll och aktiviteter för de olika grupperna, samt funderar på hur vi taktiskt bearbeta vår målgrupp i organiska kanaler, behöver vi främst fokusera på relationen till de olika segmeten.
Jag brukar dela in målgrupper i sociala medier efter dessa segment:
- Ambassadörer – De som sprider det du gör
- Engagerade följare – De som interagerar
- Aktiva “lurkande” följare – Lurkande följare som ser men inte interagerar
- Communityt – De som ser det du gör men inte följer
Dessa grupper är inte bara mig till gagn när jag planerar för vilket innehåll jag/ett varumärke ska dela i sociala medier – de gör det också lättare för mig att sätta mål för sociala medier samt följa upp resultat från aktivitet i sociala medier.
Ambassadörer – De som sprider det du gör
Våra ambassadörer är de som lägger grunden för vår framgång. Dessa kan du identifiera genom att de ofta hjälper dig att skapa (“cocreate’a”) innehåll, kan vara återpostningar eller egnavinklar på konversationer du startat. De är också insatt i ditt innehåll och har kunskap om de ämnen du brukar prata om – därför kräver de nördigare innehåll av dig. Har du tur kan de gå in i diskussioner och moderera kommentarer åt dig. För att belöna dem kan du be dem medverka i ditt innehåll eller ber dig att medverka i sitt innehåll, exempelvis i intervjuer.
Viktigt att komma ihåg att det här är en grupp vars främsta drivkraft för att engagera sig är att bidra till sitt community – inte för sin egna vinning i form av synlighet eller pengar. Ta reda på vad som motiverar dem på riktigt!
Aktivera dina ambassadörer genom att
- Identifiera 10 personer som skulle kunna fungera som dina ambassadörer.
- Kommentera och bidra genuint till deras flöde.
- Be om deras åsikt och medverkan när du skapar konversationer eller kampanjer.
- Gör aktiviteter tillsammans, såsom livesändningar/webinars eller Clubhouse-rum.
- Vill du nå en nytt community? Hitta dina ambassadörer i det community!
Gruppens storlek: 10 personer alt 1 % av dina följare
Engagerade följare – De som interagerar
Vilka egenskaper har de som gillar och kommenterar inlägg samt reagerar på dina Stories? Det här är den grupp som är insatt på en övergripande nivå i de ämnen du brukar prata om. För att få dem att interagera behöver de konkret innehåll på en mer ytlig nivå – de berörs mindre av alldeles för detaljrikt nördigt innehåll. Förutom att de interagerar och hjälper dig göra avtryck i den sociala grafen av algoritmer så har de vänner/ett community där du har potential att växa din följarskara!
Det här är en grupp som gärna gör saker för att framstå som lite bättre, snarare än för communityts bästa. Fundera på vad du kan ge dem!
Aktivera dina engagerade följare genom att
- Skapa lättsmält innehåll med element av unikitet.
- Håll koll på de andra som dina engagerade följare följer och hur du kan förhålla dig till det innehåll de skapar. Använd liknande bildspråk och textspråk.
- Följ relevanta personer och interagera genom gillningar och enstaka reaktioner på deras stories.
Gruppens storlek: 10 % av dina följare
Aktiva “lurkande” följare – Lurkande följare som ser men inte interagerar
Bli inte irriterad på lurkers/lyssnare som är nyfikna på vad du gör men inte interagerar! Omvandla dem istället till engagerade följare över dit. Den här gruppen är insatt på en övergripande nivå i de ämnen du brukar prata om, de tittar på dina Stories men reagerar på dem vid enstaka tillfällen. Däremot visar de sällan publikt att de uppskattar ditt innehåll, men kan dela med enstaka vänner via direktmeddelanden. Även dina aktiva följare har vänner/ett community där du har potential att växa din följarskara.
Aktivera dina aktiva följare genom att
- Använd funktioner som Stories på Instagram eller slideshows på LinkedIn konsekvent för att ge dem en anledning att interagera med ditt innehåll.
- Visa dem då och då på värdet av ditt innehåll genom att ta fram “spara”-vänligt innehåll. Att “spara” ger dem möjlighet att interagera med ditt innehåll utan att visa det publikt.
- Fokusera på att behålla dem aktiva över en tremånadersperiod för att göra dem till engagerade följare.
Gruppens storlek: 40 % av dina följare
Communityt – De som ser det du gör men inte följer
Även om de här inte är följare idag nås ofta av ditt innehåll. Det kan vara i “for you” sidan på TikTok, utforska-flödet på Instagram eller andra platser för rekommenderat innehåll i flödet. Det kan hände att personer i den här gruppen brukar besöka din profil och vid enstaka gånger titta på dina Stories. Du kan avgöra din tillväxtpotential och se hur bra du når ut genom att undersöka hur många av de som ser dina inlägg inte följer dig.
Aktivera ditt community genom att
Kom igång med “social search” och gör en “optimerings strategi” genom att lista:
- Bildelement som används andra användare i communityt (ex. skidspår, tjejer i mössa, närbilder på småbarn)
- Hashtags som används i kombination med dessa bilder
- Språkstil, budskapstyper och ordval som ofta används.
- Personer som ofta följs av personer i communityt
Skapa sedan innehåll utifrån den här listan!
Vill du ha hjälp att komma igång?
Den här metodiken ligger som grund för modul 3, där vi går igenom metoder för spridning, i min minikurs “Innehållsmarknadsföring“. Nyttja koden “julkalendern” innan den går ut för 15 % rabatt!
2 svar till “Community management – Vad varje varumärke behöver”
[…] varje communitygrupp vill jag sedan definiera förväntan. Detta gör jag delvis för att skapa en tydlig bild av vad […]
[…] Om en grupp är överens om något kulturellt blir vi också mer trygga. Det är därför det är viktigt att kartlägga ditt community och lära dig om dess kulturella regler. Få dem att inse att du är en av dem! (Kallas […]