Glöm inte taktiken!

Marknadsförarens största bristvara är varken kreativa idéer eller kunskap om teknik – det är tid. En marknadsförare idag behöver bred kunskap om hur plattformar fungerar och en bra kreativ process för att kunna konkurrera om uppmärksamhet. 

För att spara tid behöver du vara duktig på att prioritera. För att eliminera momenten att prioritera kan du planera bättre – men för att bli bra på att prioritera behöver du optimera dina taktiker för hur du gör något.  

Det finns massor av olika sätt att arbeta på med marknadsföring. Med taktik menar vi inte vad du ska göra utan hur du gör det. Din taktiska plan tar du fram för att bestämma på vilket sätt du ska arbeta för att nå det mål du satt upp. Mål och argumentation kring varför tar du upp i din strategi.

Strategi vs taktik 

Din strategi är vad du kan luta dig tillbaka dig på då den beskriver dina/företagets stora beslut. En marknadsstrategi beskriver hur du/ditt företag ska förhålla sig till marknaden och omvärlden samt vilken ambitionsnivå ni ska sträva efter. 

Ett strategiskt beslut i din marknadsstrategi kan vara
“Vi ska jobba med organiskt först” (trendigt) 

Med detta menar ni att det viktigaste med er marknadsföring är att arbeta med att sprida innehåll via organiska kanaler, med målet att bygga förtroende och öka köpvilja hos era kunder.

En taktisk plan beskriver hur ni ska åstadkomma detta, exempelvis i vilka steg ni ska aktivera olika målgruppssegment, vad ni behöver ha på plats på webben innan ni aktiverar sociala medier och när ni ska gå in och köpa annonser för att öka spridningen. 

När är det särskilt användbart att arbeta optimera sin taktik?

Du behöver kanske inte arbeta taktiskt inom alla områden, men i de här fallen är det särskilt viktigt att se över sin taktik:

  • Du har ett särskilt mål att uppnå och behöver att tydligt angreppsätt för.
  • För att lyckas med ett mål behöver din målgrupp/kunder/användare lära in ett särskilt beteende
  • Du arbetar mot en tydlig deadline, exempelvis om du marknadsför ett event

Börja med att fundera vilka områden som kräver flera aktiviteter inom din marknadsföring. Upprepar något av dessa sig särskilt ofta? Det kan exempelvis vara en säljkampanj eller en produktlansering. Börja där!

Hur kommer du igång med att arbeta mer taktiskt? 

Råden är många, men för att lyckas måste du arbeta efter den taktiska modell som passar ditt arbetssätt och din produkt/tjänst.

Testa det här för att komma igång:

  • Hitta ett företag eller en person du tycker gör bra saker – Studera hur denna arbetar!
  • Reasearcha olika succécase på nätet – Det finns ofta beskrivet i vilken ordning man gjort olika aktiviteter för att nå ett visst resultat.
  • Vilka är din taktik? Skriv ner dina steg. Försök att inte uppfinna hjulet varje gång utan optimera lite hela tiden.

Svårare än så behöver det inte vara.

Freebie! Omvandla din strategi till taktik

Jag har tagit fram en freebie i form av ett Spreadsheet för att hjälpa dig komma igång med din taktiska planering!

Ladda ner mallen för taktisk planering här.

Här kan du se ett exempel på hur jag fyllt i den för Marketing Doers övergripande marknadsstrategi om du behöver idéer för att komma igång.

Lycka till! Berätta hur det går.

Kommentarer

Ett svar till ”Glöm inte taktiken!”

  1. […] är vi överens om de övergripande målen. Vi har våra satta KPI’er och metrics samt en taktisk plan för hur vi ska ta oss an våra mål. Nu börjar det riktiga […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *