Din varukorg är för närvarande tom!
10 viktiga actions inför 2023
Idag är det den första december. Förutom att julkalendern börjar visas kl. 07.15 på SVT så börjar vi marknadsförare på riktigt nedräkningen till det nya året. Budgetpresentationen har förmodligen aldrig varit så nervig för er som jobbar på ett större företag. Ni som jobbar som soloföretagare är i min gissning mest förvirrade kring alla möjligheter som presenterats i höst. Innan jag ger er mina 10 viktigaste actions inför 2023 tänkte jag därför gå igenom några viktiga saker som har hänt det senaste halvåret.
Vad har hänt hösten 2022?
Våra älskade sociala plattformar har ställt om till att lägga fokus på kreatörer. Det är triggades långt innan sommarens #instagate, där kreatörer gick ut och klagade över brist på distributionen av framförallt bild-inlägg på Instagram. Istället är det drivet av att vi ser en större spridning av plattformarna idag, och att därför tiden lagd per användare på vardera plattform fördelas ut. Som en del i detta har Instagram släppt funktioner som Subscriptions, och Youtube har gått ut och sagt att kreatörer med över 1000 prenumeranter och 40 timmar material kommer få annons-ersättning efter nyår. Som om inte det vore nog så testar de affiliate länkar i Youtube Shorts.
Marketplace på TikTok och Meta har även börjat ta fart på allvar, vilket också talar för att plattformarna vill locka genom att ge bättre möjlighet till ersättning för fler kreatörer
Att vi pratar om sociala medier först inom marknadsföring kanske inte är så konstigt när många marknadschefer går ut och säger att det är på sociala plattformar de når sina kunder med varumärkesrelaterade budskap idag.
Men social är inte allt.
Störst huvudvärk har det transatlantiska datakriget, triggat av Shrems II domen, gett oss. I höst har det börjat påverka oss i Europa på allvar börjat ta tag om allvar då flera EU-länder, exempelvis Danmark, har förbjudit Google Analytics. Google Analytics som också orsakar stress hos många genom övergången till GA4 under 2022, men mer om det längre ner!
Några som gått i motsatt riktning i privacy-debatten är Meta som återigen visar 28 dagars attribution för annonser, istället för bara 7 dagar. Dessutom har Google gått ut med att de skjuter upp att stänga ner tredjepartscookies i Chrome till 2024.
Apropå Google! En av de största nyheterna, tycker jag, är att Google meddelat länkar inte längre är lika viktigt.
På annonsfronten på Google har de börjat visa mer av Shoppingannonser, medan Instagram säger att de ska skala ner. I Googles linje går TikTok som vill skala upp och i samma veva tar Klarna upp kriget om att bli plattformen för social shopping.
Något som varit en het topic i höst har varit AI-genererat innehåll och fler marknadsförare uppger att de någon gång använt AI-verktyg för att skapa innehåll. Att hitta sätt att spara tid har varit det vi marknadsförare pratat mest om för att kunna hantera det nya trendordet “kreativ komplexitet”. Det här poddavsnittet tycker jag förklarar möjligheterna med AI-innehåll bra samt ger en bra inblick i vad som hänt.
Framförallt så har vi börjat oroa oss för lågkonjuktur vilket ändrat vårt fokus som marknadsföra oss. Så, många av spaningarna inför år 2023 handlar om just det.
10 saker att göra inför 2023 som marknadsförare
- Lär dig GA4 utan och innan
Den största fördelen med att vi alla Google Analytics-användare “tvingas” att gå över till GA4 från Universal Analytics är att vi äntligen måste tänka om hur en användare faktiskt använder våra sajter. Precis som GA4 så är beteendet på en webbplats mer komplext än vad standard-rapporterna i Universal Analytics visar. Du kommer inte längta tillbaka när du väl har ändrat perspektiv på din analys!
Hur gör du? Gå en kurs eller medverka i ett seminarium för att speeda på inlärningen! Viktigast är ändå att spendera tid lika mycket med din webbplats som med GA4 och fundera på frågor du vill ställa Analytics om användarna.
- Sökoptimera sociala medier
Innehållet på sociala medier kommer få längre livstid. Instagram och TikTok letar alltid efter sätt att belöna de användare som tar sig tid att skapa kvalitativt innehåll till sitt community. Det här är inget nytt – det har Google och Youtube alltid arbetat för. Vi har pratat om social search i 10 års tid. Det senaste året har lokalt optimerat innehåll ökat i sökanvändande, men vi kommer se att beteendet skiftar mer till att fritextsöka mycket mer.
Hur gör du? Du går igenom innehållet din målgrupp konsumerar, skriver upp allt från ord till element i bilder och videos. Jag ska återkomma med en mer utförlig guide senare i “julkalendern”.
- Omvärdera kanaler
Svenskarna och Internet 2022 visade på många spännande saker. Olika generationer använder kanaler på olika sätt för att få olika typer av underhållning och utbildning. Den tydligaste skillnaden mellan kanalerna är att vi använder vissa kanaler, som Facebook och Snapchat, för att ha kontakt med de vi redan känner och andra kanaler, som Youtube och TikTok, för att underhållas och utbildas av främlingar. Användandet på Instagram är det mest mångfacetterade och där du har störst chans att nå ut som företag – särskit om du vill nå kvinnor födda på 90-talet. Läs min analys i Tony Hammarlunds Facebookgrupp för fler insikter.
Hur gör du? Börja med att inse att det inte längre går att arbeta på samma sätt i alla kanaler. Varje plattform med dess ekosystem kräver ett eget taktiskt grepp för att attrahera målgruppen och kulturen som finns där. Spendera tid där!
- Börja konkurrera på Youtube
Det är galet att fler av oss inte är på YouTube när det är där de flesta användare finns och där innehåll lever längst. I och med YouTube satsningar på shorts, och spådda utrullningen av podcast-plattform, tror jag fler av oss kommer spendera mer tid där. Läge att börja testa!
Hur gör du? Börja skapa video och njut av att din publik är liten. Video kräver testande och du kommer aldrig börja med perfekt innehåll. Canva+mobilkamera/bra webcam duger bra till en början. Skapa för sökmotorerna först.
- Testa ditt företag på Linkedin
Vi är många som börjat hänga på LinkedIn. Det har medfört att “Influencers”/kreatörer har ökat i samma takt. Genom att ge oss mer räckvidd och vara tydliga med hur vi skapar den så hoppas LinkedIn inte bara kunna konkurrera med de andra stora plattformarna utan även skapa nya influencers – med fokus på b2b! Därför behöver företag också vara där!
Hur gör du? Enkelt, följ bara den här länken och testa dig fram.
- Skaffa dig en Influencer-strategi för bövelen!
Jag förstår att förtroendet för influencers har minskat i din organisation med anledning av Margaux Dietz fallet och debatten som följde kring företagens möjlighet att skydda sig. Samtidigt så nämner marknadschefer världen över att de inte når ut till sina kunder utan att samarbeta med influencers. Influencers idag erbjuds över så många fler kategorier än “lifestyle” och de sociala plattformarna premierar nischat innehåll. Dags för dig att nyttja marketplace på TikTok, Youtube och Instagram för att vidga dina vyer om vilka möjliga influencers som finns där ute.
Hur gör du? Börja med din egna varumärkesstory – Vilka influencers berättar en liknande? Jag brukar rekommendera att man arbetar med influencers i tre kategorier, en bredare och två nischade. Skriver en guide i senare inlägg!
- Se över möjligheterna att jobba mer med affiliate lösningar på plattformarna
Affiliate är det nya svarta inom marknadsföring. Varje vecka dyker det upp nya möjlgheter där affiliate länkar kan få större utrymme. När fler kreatörer växer sig större i fler kategorier ökar möjligheten till att fler nischer kan erbjuda dig relevant trafik, oavsett om du är b2b eller b2c.
Hur gör du? När du gjort din influencer-strategi bör du se över de plattformar ni har gemensamt. Kontakta plattformarna, och eventuellt andra tekniska partners med affiliate lösningar, för att börja arbetet med att fördjupa arbetet.
- Sätt retention på agendan
Vi marknadsförare brukar säga att 80 % av insats och marknadsbudget går till att skaffa nya kunder och att 20 % går till att behålla kunder. Jag tror det är ljug. Handen på hjärtat, om du ser tillbaka på det senaste året? Under 2023 tror jag fler kommer arbeta med att ta hand om sin befintliga kundbas. Inte bara tack vare inflationen, och minskad förmåga att lägga pengar på att hitta nya kunder, utan även för att många företag som arbetat med digitala kanaler under en längre tid börjar nå taket för förmågan att hitta nya personer att prata med.
Hur gör du? Fundera över var du kan riskera att Minska på de kanaler där ditt erbjudande inte är klockrent – ingen kommer ändå köpa det. Anmäl dig sedan till min retention-kurs (hehe) - Ta hand om din e-postmarknadsföring
Du kan inte börja arbeta med retention om du inte har koll på din kommunikation över e-post (eller SMS). Jag tror varenda företag skulle ha stor nytta av att ersätta 50 % av sina kampanjmail mot redaktionella eller personifierade mail. Vi måste tänka om vilket utrymme e-postkonsumtion har för oss som användare, är det interaktion vi söker eller vill vi se vår e-post som en rss-läsare. Om vi inte gör det rätt nu kommer vi på riktigt bli blinda av allt skrik som pågår i våra inkorgar.
Hur gör du? Gå igenom mailen du har skickat de senaste året. Rita upp en tidslinje och räkna ut frekvensen för hur många gånger en kontakt har fått ett utskick. Jämför sedan med hur många gånger denne öppnat utskicken. Duger bra med stickprov! Börja där. - Börja arbeta med “growth wheels” istället för linjärt
“Kampanjer är ute” men aktivering är inte det. I många fall behöver vi arbeta linjärt för att anpassa oss till vår omvärld som förhåller sig till kalenderåret där vissa satta datum och perioder spelar roll. Många företag säger ändå att det linjära arbetssättet är ute och att man istället ser större möjligheter i att arbeta effektivt med “growth wheels”. I korta drag består ett cirkulärt arbetssätt av de här stegen: 1. Identifiera problemet, 2. Skapa hypoteser att testa, 3. Implementera förändring, 4. Utvärdera. Den här processen kan appliceras på arbetet i stort men även i den lilla aktiviteten. Mest handlar det om ett förhållningssätt kring de aktiviteter man genomför. Krångligt? Det här poddavsnittet beskriver det bra tycker jag.
Hur gör du? Det tänkte jag berätta för dig i ett annat inlägg, om du inte anmält dig till “Datadriven marknadsföring” kursen
Det här är mina viktigaste todos-till dig som gör marknadsföring! Några av dem kommer det komma utförligare inlägg om under december månad då jag tänker publicera en artikel om dagen! Anmäl dig till Marketing Doers nyhetsbrev om du vill bli påmind!