Boosta din kreativitet – Öva din associationsförmåga

Författare:

|

Datum:

|

,

Känner du dig fast? Det händer då och då. Du kan stirra dig blind på inspirerande exempel, se över statistiken och gå tillbaka till dina mallar men ändå höra ett eko i huvudet. Förmodligen letar du på fel plats efter kreativiteten!

Jag fick skrivkramp häromdagen. Även om jag researchade på nyhetssajter, scrollade på LinkedIn för att se vad branschen pratar om och gick igenom mitt utbildningsmaterial var jag fast. Så, jag ställde mig på skidorna och lät min hund Räser dra mig för att kunna hämta inspiration av landskapet. Inte det heller! Först när jag följde med min sambo för en burgare med några andra killar lossnade det. De pratade om körkortstyper och lastbilar – jag hängde inte med alls. Det var ändå spännande att höra om något helt annat.

Hur blir du mer kreativ?

Kreativitet är en förmåga vi kan öva upp. Vi fascineras av kreativitet och betraktar det ofta som något magiskt som somliga bara har. Det skrivs otaliga böcker om det. Kreativitet, förmågan att koppla ihop och göra något nytt, är förmodligen en av de saker som gör oss till människor.

Det enklaste sättet att bli mer kreativ är att öva upp sin associationsförmåga. Låta 1+1=3.

Gör såhär:

  1. Välj ett helt annat område och försök ta reda på vad som är allra viktigast inom området.
  2. Gå tillbaka till vad som är kärnan i det du vill kommunicera/genomföra
  3. Se vad de gemensamma nämnarna är!

Låter det lite för enkelt? Prova.

Ett klipp som kommer göra dig mer kreativ

När jag gick hem från burgarstället med min sambo så mindes jag ett klipp som jag förut brukade tvinga mina studenter (på yrkeshögskolor) att titta på. John Cleese pratar i en timme om hur du blir bättre på att vara kreativitet. “En timme?!” tänker du. Precis, exakt! Förmågan att lyssna på något länge är något vi tappat och förmågan att fokusera är en av sakerna John Cleese pratar. Dock är hans viktigaste poäng i klippet förmågan att göra ingenting.

Lovar du att titta?

Marknadsavdelningar är inte skapade för att generera kreativitet

Åtminstone bara få. Kreativitet kan bara frodas där det ges utrymme för det. Har du ett arbete som kräver någon form av kreativitet behöver du ge din tankeverksamhet möjligheten att tänka på något annat. Prata med chefen!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *