Spåra med taggar

Författare:

|

Datum:

|

, ,

Den vanligaste tankevurpan vi gör när vi ska börja spåra våra kunder och potentiella kunder är att tro att ett verktyg löser allt. Vi glömmer ofta bort att arbetet börjar långt innan vi sätter upp våra system – det börjar redan när vi börjar skapa, organiskt innehåll, annonser och webb, efter våra kunders kundresa.

Vår spårning börjar med att funderar på vad vi vill veta om våra kunder och sedan skapar aktiviteter för dem. För vardera aktivitet sätter vi upp taggar som visar på hur många kunder som genomförde det vi önskade av dem.

Vanligtvis använder vi två typer av taggar för att kunna spåra användare av digitala kanaler; UTM-taggar och event-/händelsetaggar.

Det är väldigt vanligt att vi inte kan skilja på de två olika ramverken – ändå gör de väldigt olika jobb. Förmodligen är det för att vi marknadsförare stressar upp oss när det är något vi upplever vara tekniskt.

UTM-taggar – Vilka aktiviteter kommer din trafik ifrån?

Urchin tracking model skapades av Google 2005 för att kunna visa på vilka aktiviteter utanför din webbplats som driver trafik. När du taggat dina aktiviteter med UTM-taggar så visas det i kampanj-rapporter i Google Analytics. I Google Universal Analytics hittar du rapporten under “förvärv” > “kampanjer” och i Google Analytics 4 under “förvärv” > “trafikförvärv” samt filtrera på “kampanjer i session”.

Hur fungerar det?

En UTM-tagg är en extra “sträng” med text som du lägger till på länken du vill lägga ut. Om jag skulle lägga ut en länk på Maketing Doers Instagram skulle jag lägga till den här strängen; ?utm_source=instagram&utm_medium=organic&utm_campaign=julkalender&utm_content=lucka_6

Alltså världens enklaste grej! Bara att lägga till en rad text efter din länk och du får reda mer om var en besökare kommer ifrån i Google Analytics.

Såhär kan det se ut. Ber om ursäkt för Google bild, jag kan inte visa någon kunds.

Beroende på vad du vill veta om din trafik kan du välja att definiera:

  • Source – Trafikkällan, exempelvis Google
  • Medium – Aktivitetstyp, exempelvis Ads
  • Name – Kampanjnamnet du gett kampanjen internt
  • Term – Specifikt sökord för annons, mest aktuellt på Google Ads
  • Content – Innehållet som du vill samla information kring

När du skapar annonser via Google Ads och har ditt annonskonto kopplat till Google Analytics taggas trafiken upp automatiskt. För andra kanaler lägger du till den extra text-strängen där du skriver in målsidan/webbadressen.

Många marknadsförare använder excel-mallar för att hålla koll på vilka UTM-taggar som ska användas var. Mitt bästa tips är att använda det här verktyget för att det ska bli extra tydligt.

Använder du en plattforms-system, exempelvis Facebook Ads Manager eller ett e-posystem som Mailchimp, kan de skapa egna taggar för dig. Håll koll på hur programmet döper taggarna för att kunna hålla koll på vilket namn som representerar vilket utskick för att kunna följa trafiken i Google Analytics.

Varför använder vi UTM-taggar?

Visst är det härligt att få ut mer data från våra marknadsaktiviteter, men varför gör vi det?

  • Kunna urskilja förtjänad trafik – När vi taggar vår initierade trafik  kan vi även urskilja den trafik som kommer till oss utan vårt initiativ. Särskilt önskvärt kan detta vara för organisk trafik i sociala medier.
  • Vanan – Förutom att skapa oss vanan i att tänka till kring vad vi önskar oss av de aktiviteter som driver trafik minskar vi även risken att vi glömmer tagga aktiviter
  • Ökat insiktsarbete – Genom att tagga upp länkar och aktiviteter behöver vi fundera ut logiken för hur vi bedriver vår marknadsföring. Det blir också MYCKET roligare att arbeta med analysen när vi kan få veta vilken aktivitet som genererar vad.

Vilka fallgropar finns?

För att UTM-taggning ska kunna fungera måste vi vara konsekventa. Är vi inte konsekventa kommer vi inte kunna nå det insiktsarbete som vi önskar.

  • Vi taggar ad-hoc – Besvarar resultatet för enskilda kampanjer, men inte sambanden mellan aktiviteter som är inom samma kategori. Aktiviteterna måste döpas exakt likadant för att kunna klumpas ihop.
  • Olika avdelningar har olika taggning – Varumärkesarbete och performance följer inte samma taktiska plan därför kan det se ut som ett impressionistiskt konstverk av tecken i Google Analyticsrapporterna
  • Olika kanaler har olika logik för spårning – Vi sätter upp kampanjstrukturer olika för olika kanaler och därför blir de svåra och jämföra

Event-/händelsetaggar talar om hur din webbplats används

För att få fram statistik kring hur en webbplats används sätter vi upp event-taggar som visar på hur ofta en händelse sker.

En händelse kan vara:

  • Lägg till i varukorg
  • Visa produkt
  • Scrollande
  • Fylla i formulär
  • Visa film
  • Klick på knapp

Genom att lägga till event och händelsetagg kan vi få reda på mer om hur användare använder vår webbplats. En av de större fördelarna är att det tar bort behovet av att sätta upp särskilda sidor med information för att få reda på vad kunden är intresserad utav – vi kan istället designa vår webbplats efter hur vi tror att kunden vill använda den.

Event- och händelsetaggar skapas för samtliga spårnings-script du har på din webbplats. Du behöver således definiera event- och händelsespårning enskilt för Google Analytics, Facebook och andra system som exempelvis e-postsystem. Anledningen att du vill sätta upp event- och händelsespårning för Facebook är för att du ska kunna skicka information om vad besökarna gör på din webbplats tillbaka till Facebook. Detta är något du behöver göra om du vill skapa konverteringsannonser på Facebook. Det är också något du behöver göra om du vill skapa målgrupper i Facebook baserat på vad en grupp användare gjort på din webbplats.

Den här guiden ger dig en bra överblick över vilka standardhändelser Facebook

Den här guiden ger dig uppslag på vilka event du kan sätta upp för Google.

Ser det ut som ett främmande språk? Det gör det för de allra flesta om inte har en utvecklarbakgrund. Som marknadsförare är det viktigt för dig att kolla igenom och förstå vilka möjligheter du har när det kommer till att spåra besökarna på din webbplats.

Google Tag Manager då?

Har du hört en digital marknadsförare slänga sig med förkortningen “GTM” är det mest troligt Google Tag Manager denne menar.

Att ha många spårnings-script på din sajt som du måste ändra manuellt är inte bara krångligt och gör dig beroende av webbutvecklarhjälp – det gör även webbplatsen tyngre att ladda då flera rader av kod måste läsas av när en användare laddar sidan. För att underlätta hanteringen och minska behovet av script kan du använda dig av Google Tag Manager.

När du använder Google Tag Manager behöver du bara lägga in ett script på din webbplats. Du kan sedan sköta hanteringen av taggar i Google Tag Manager. Det minskar inte bara hanteringen av spårning i de olika verktygen – det är dessutom mycket lättare att arbeta med för den som inte förstår sig på kod.

Även om du inte behöver lära dig kod för att kunna arbeta med Google Tag Manager behöver du förstå hur strukturen är uppbyggd i GTM.

  • Container – Domänen där spårningen placeras. Varje domän har en egen container, även om exempelvis din .se-domän och .com-domän ser identiska ut och innehåller samma taggar
  • Tags – Grupperingen för de taggar du vill sätta upp , exempelvis Google Analytics, Google Ads och Facebook
  • Triggers – De events du vill spåra under en tagg
  • Variables – Värdet för den trigger/tagg som aktiverats

Det här klippet ger dig en introduktion till Google Tag Manager.

Hoppas du blir pepp på att fördjupa dina insikter om hur dina användare hittar till din webbplats och vad de gör på din webbplats. Den 4 april kommer jag hålla en öppen föreläsning om hur du bättre arbetar med spårning. Såklart ingår föreläsningen i Marketing Doers skill-pass, som du just nu får 15 % rabatt på med koden “julkalendern”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *